Far but close. Friendship makes cultures closer.

"Far but close. Friendship makes cultures closer." to projekt  realizowany  poprzez program etwinning wraz z naszą szkołą partnerską w Balıkesir w Turcji.
19 marca Narodowe Biuro zaakceptowało nasz wspólny projekt i obecnie rozpoczęliśmy współpracę.
Nasze cele koncentrują się głównie na poznawaniu siebie nawzajem, naszej miejscowości, szkoły, naszych kultur i stylu życia. Cele te chcemy osiągać  poprzez efektywną komunikację w języku angielskim i stosowanie technik komunikacyjno- informatycznych.
Mam nadzieję, że praca nad tym projektem będzie nam dawała wiele satysfakcji i radości, a ośmioosobowa grupa uczniów klas pierwszych będzie wytrwale dążyła do realizacji zamierzonych celów.

Nasza grupa projektowa: Karolina Ciemała, Klaudia Kłapsia, Małgorzata Mendrek, Aleksandra Pieszka (wszystkie z klasy 1a), Weronika Cholewik, Agnieszka Filary, Kamil Kotrys i Mateusz Wigezzy (z klasy 1b).

Grupa Turecka: Ebrar KARAOĞLAN, Ertuğrul i Serhat KURT, Ecemnur YAZICI, Burçin GÖKDEMİR, Kerem ANAR, Simge DEMİR i Ayşenur ŞEN. Nauczycielka języka angielskiego, a zarazem opiekunka grupy tureckiej nazywa się Övgü Örün



Pierwszy etap projektu- Introducing ouerselves
W pierwszym etapie trwania naszego projektu każdy z uczestników edytował swój profil na Twin Space, przygotowaliśmy także prezentację multimedialną (oczywiście w języku angielskim), krótki film w którym każda osoba opowiedziała o sobie kilka słów po angielsku, a także spotkaliśmy się na czacie z naszymi znajomymi z Balikesir.
Nasi rówieśnicy również przekazali nam prezentację na swój temat, film i kilka zdjęć. 


Drugi etap projektu- Our schools

Na tym etapie uczniowie obu szkół przygotowują zdjęcia, filmy i prezentacje o naszych szkołach. Planujemy także czat na temat systemów edukacyjnych w Polsce i Turcji.
W minionym tygodniu powstało logo naszego projektu:


Nasi Tureccy znajomi przygotowali dla nas prezentację o swojej szkole. Dowiedzieliśmy się, że szkoła liczy ponad 800 uczniów. Uczą się w systemie dwuzmianowym, codziennie mają po 6 lekcji. Lekcje rozpoczynają się apelem na placu szkolnym. W każdy poniedziałek podczas apelu uczniowie śpiewają hymn narodowy. System edukacji w Turcji jest taki, jak nasz stary schemat. Najpierw 8 klas szkoły podstawowej, później 4 lata liceum i studia. W swojej szkole prócz zajęć obowiązkowych mają także kółka zainteresowań (zespół taneczny, chór, klub sportowy i kółka przedmiotowe). 
Uczniowie z Turcji przesłali nam także kilka zdjęć:
Ośmioosobowa grupa projektowa na placu, na którym uczą się zasad ruchu drogowego.
Uczniowie chodzą do szkoły w mundurkach.

Nasi znajomi w ogrodzie  szkolnym...
i w szkole.

budynek naszej szkoły partnerskiej w Balikesir.
My również przygotowaliśmy prezentację naszej szkoły. Można ją obejrzeć na youtube: 



Przesłaliśmy 20 zdjęć naszej szkoły. Jutro (14.04) spotkamy się na czacie by wymienić się informacjami na temat naszych szkół i dowiedzieć się jeszcze więcej. Czatując, uczniowie oczywiście posługują się językiem angielskim.
Podczas czatu uczniowie wymieniali informacje na tematy związane ze szkołą, przedmiotami, ocenami, nauczycielami.
Dowiedzieliśmy się, że w Turcji w przyszłym roku będzie wprowadzana reforma oświaty. Obecny schemat 8+4 zostanie zastąpiony przez 4+4+4. Będą zatem mieli również gimnazjum, tak jak w Polsce, tylko będzie trwało 4 lata- tyle samo ile szkoła podstawowa i liceum.
W naszej szkole partnerskiej maksymalna ilość osób w klasie to 30 osób (najczęściej tyle jest), jednakże w większości szkół w Turcji liczba wynosi od 35-40 uczniów w klasie.


Trzeci etap projektu- Our free time activities

W tym etapie zbieraliśmy informacje dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu przez młodzież z naszej szkoły. Na lekcji języka angielskiego, wraz z klasą 1 ab (gr 1) przygotowaliśmy ankietę w wersji elektronicznej. Poprosiliśmy uczniów klas pierwszych i drugich o wypełnienie jej, a następnie przygotowaliśmy prezentację powerpoint na temat wyników. Prezentację można pobrać ze strony naszego gimnazjum. 

Nasi tureccy koledzy przesłali nam kilka zdjęć prezentujących grupę projektową w czasie wolnym, a także prezentację multimedialną na temat sposobów na wolny czas w ich kraju.
Tak jak nasza młodzież lubią oni spotkania z przyjaciółmi, dziewczyny lubią zakupy, chłopcy gry komputerowe. Grywają także w szachy, uprawiają sporty i serfują po internecie. Zajęciem numer jeden, który lubią prawie wszyscy uczniowie, jest słuchanie muzyki. Uczniowie pracujący nad projektem poświęcają część swojego czasu wolnego na wykonanie zadań związanych z projektem- ale, jak twierdzą, to dla nich wielka przyjemność.

 uczniowie pracujący nad projektem

zajęcia muzyczne

Podsumowaniem pracy nad trzecim etapem było zebranie zdjęć związanych z zajęciami uczniów w czasie wolnym i wykonanie prezentacji na ten temat. Nagraliśmy również krótki film w którym każdy z uczestników projektu wypowiedział się na temat ulubionych zajęć w wolnym czasie.

Czwarty etap projektu- Our town


Na tym etapie będziemy poznawać miejsca, w których mieszkamy i uczymy się. Początek już za nami: zaprezentowaliśmy naszym znajomym kilkanaście zdjęć z naszego Goleszowa. Grupa turecka również przesłała nam zdjęcia z Balikesir. To dwa zupełnie różne miejsca.

Goleszów- mała gmina wiejska z pięknymi walorami krajobrazowymi (populacja 4 000) 
Balikesir- duże, dosyć nowoczesne miasto (populacja 266 000)
Poniżej prezentuję kilka zdjęć z Balikesir.

Główna ulica Balikesir nocą
Salih Tozan Town Hall

Stadion i Park imienia Ataturka

Część grupy projektowej obok sklepu ze słodyczami

Każda z grup udała się na krótką wędrówkę po swojej miejscowości. Przekazaliśmy sobie zdjęcia z naszych miejsc zamieszkania i wymieniliśmy się informacjami.
Grupa Turecka przygotowała dla nas także film w oparciu o zdjęcia z ich rodzinnego miasta:

Nasza grupa również  przygotowała film o naszej gminie:

Uczniowie z Turcji przygotowali dla nas także 6 krótkich filmów, w których opowiadają nam o ważniejszych miejscach w ich mieście.
My przygotujemy film, w którym uczniowie wypowiedzą się na temat zalet mieszkania w tak małej miejscowości jak Goleszów. 

Piąty etap- Our festivals and holidays
W tej części projektu uczniowie starali się pokazać święta i sposób ich obchodzenia w Turcji i w Polsce. Na naszej platformie TwinSpace zamieściliśmy 21 zdjęć prezentujących obchody w obu państwach, a także 7 prezentacji multimedialnych, z których nawzajem uczyliśmy się o świętach i tradycjach z nimi związanych. 
Poniżej zaprezentujemy kilka zdjęć związanych z tą częścią projektu.

Turcja- Dzień dziecka

 Dzień Zwycięstwa


Majowe święto młodych i sportu

W tej części również spotkaliśmy się na czacie z naszymi tureckimi znajomymi. Rozmawialiśmy o świętach jak również o całym projekcie i jego efektach. To był nasz ostatni wspólny czat w tym roku szkolnym. 

Szósty etap- Our typical dishes

W tygodniu poświęconemu jedzeniu przygotowywaliśmy prezentacje multimedialne na temat typowych dań. Nasi uczniowie wykonali prezentacje z przepisami na rosół, pierogi, bigos i placki ziemniaczane. Nasi tureccy znajomi przedstawili nam swoje smakołyki- nie podali jednak przepisów na ich wykonanie. Może kiedyś sami nam pokażą jak się je przygotowuje:)

Dzień turecki w naszym GIMGOLU
Na podsumowanie całego projektu 1.06. zorganizowaliśmy w naszym gimnazjum dzień turecki. Wtedy też zaprezentowaliśmy cały nasz dorobek wszystkim uczniom naszej szkoły. Na przygotowanej wystawie mogli obejrzeć prace uczniów o Turcji, klasa 3a przygotowała ciekawe prezentacje dotyczące tego kraju, zaś grupa projektowa przygotowała zajęcia na temat współpracy partnerskiej. Uczniowie naszej szkoły dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy o Turcji i naszej partnerskiej szkole, a także usłyszeli brzmienie języka tureckiego dzięki Klaudii, która posługuje się nim dosyć dobrze.

Podsumowanie
Na zakończenie naszego pierwszego projektu przygotowaliśmy paczkę dla naszych tureckich znajomych. My także otrzymaliśmy prezent od nich, co niezwykle ucieszyło uczestników grupy projektowej. W lipcowym wydaniu Panoramy Goleszowskiej zamieściliśmy także artykuł o naszej współpracy.
Możecie go przeczytać online: 
http://www.goleszow.pl/media/upload/P/G/PG_lipiec_2012.pdf

Wszystkim pracującym  nad tym projektem serdecznie dziękuję: uczniom grupy projektowej, innym uczniom naszej szkoły, którzy włączyli się pośrednio w nasze działania i nauczycielom współpracującym przy realizacji poszczególnych etapów: p. Alinie Kubaszczyk, p. Joannie Pońc i p. Annie Sikora.

Już dzisiaj mamy nadzieję na kolejny ciekawy projekt, który pozwoli nam na kontakt z innymi narodowościami i stosowanie języka angielskiego w codziennym życiu.

Weronika Glajc- opiekun grupy projektowej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz